Svenska Foders dotterbolag EkoNatur har blivit nominerade till Svenska Designpriset – en tävling i design och kommunikation som är öppen för alla som arbetar med grafisk design, formgivning, kommunikation och liknande kreativa områden. EkoNatur har nominerats i kategorien Identitet/Förpackning för en ny konsumentsäckad hönsgödsel.
Svenska Designpriset har som målsättning att främja och utveckla svensk design och kommunikation. Man bedömer alla bidrag utifrån kriterierna: Kommunikation, Effekt, Hantverk. Känsla. I våras presenterades EkoNaturs konsumentförpackade hönsgödsel – en pelleterad hönsgödsel som kommer från svenska frigående värphöns.
Pierre Lindskog, VD för EkoNatur:
-Vi har ju primärt arbetat mot lantbruket – men insåg att våra erfarenheter inom området borde komma trädgårdsintresserade till del. När vi nu tog fram en fin produkt, ville vi gärna ha en konsumenttillvänd förpackning och jag bad Malin Hansen på Svenska Foders Inhousavdelning att ta fram några förslag.
Malin Hansen gjorde en skiss där det förslag som nu är nominerat fanns med. En referensgrupp fick tycka till, och gick på det nominerade förslaget.
-Jag ville att säckarna skulle sticka ut jämfört med konkurrenternas produkter, och gick därför mot illustrativt lekfullt formspråk som lovade användaren en frodande trädgård, berättar Malin.
-Jag tycker Malin träffade precis helt rätt, fyller Pierre i. Hon fick väldigt fria tyglar och tog ut svängarna på ett roligt sätt – vilket det är verkligen kul att svenska designpriset nu uppmärksammar.
Under våren presenteras ytterligare två produkter i produktserien, som innehåller den hygieniserade hönsgödseln från frigående svenska höns, pelleterad och paketerad i Sverige.
Vinnarna i tävlingen presenteras den 14 okt.
Alla bidrag hittar du här:
www.svenskadesignpriset.se