I november 1999 tog Peter Johansson och Pernilla Persson över en byggfirma i Torup. Peter jobbade där och när ägarna ville gå i pension, la paret ett bud på verksamheten. Han och Pernilla såg potentialen i platsen och byggnaderna och såg en möjlighet att utveckla verksamheten vidare mot en bygghandel mot såväl proffs- som fritidskunder. Idag, 24 år senare, är de där och det har gått mycket bra. Nu tar Torups Byggshop ytterligare ett steg mot att utveckla butiken. Med Vallåkra Lantmannaaffärs nya ägande till 70% får Torups Byggshop ytterligare två ben att vila på: olja och foder. Det känns inspirerande tycker paret.
Solen skiner på Torups Byggshop – inte bara ur ett professionellt perspektiv, utan också rent faktiskt. Det är en strålande vårdag, om än något kyligt i vinden. Och för Peter och Pernilla har deras verksamhet nu tagit ytterligare ett kliv på vägen i utvecklingen. Något som de ser fram emot att vara om.
Nya ägare efter 25 år
-Vi är väldigt glada att vi hittat en så engagerad ägare i Torups Byggshop, säger Peter. Det känns väldigt bra att Vallåkra Lantmannaaffärs VD Johan Henrysson och hans kollegor kan ta vid i verksamheten. Jag har fått frågan om det inte känns tråkigt att sälja något man under snart 25 år har drivit. Men både jag och Pernilla tycker det känns väldigt positivt. Nu får vi en välplanerad och långsam avveckling för oss som känns bra gentemot personalen som jobbar här.
-Vi har tänkt under några år hur vi ska göra med vår butik, när vi nu börjar bli äldre, fyller Pernilla i. Vi har barn, men de har andra saker de brinner för. Därför var det ett lyckokast att finna en så stabil partner i Vallåkra Lantmannaaffär, som vill fortsätta driva butiken vidare i sin nuvarande form, och dessutom utveckla den ytterligare.
Pernilla och Peter är dock inte i pensioneringstagen än på några år. Istället arbetar de kvar med samma engagemang som tidigare.
Hjälp och rådgivning
-Den här arbetsplatsen är ju fortfarande något vi brinner för, säger Peter. Det är en fin mötesplats, och vi har såklart många återkommande kunder, som har en relation till såväl oss som butiken. Det är så vi hävdar oss mot konkurrensen. De vet att de får all hjälp och rådgivning de vill ha av vår personal.
-Kunderna som kommer hit vet vem de kan vända sig till och få svar på sina frågor. Det tror vi är vår styrka.
Det är sex som arbetar i Torups Byggshop idag. Och det är en personal som trivs. De flesta har arbetat här i åtminstone ett decennium. Kundklientelet består till 60 % av mindre byggentreprenörer och resten är vanligt folk som bygger själva. Det är en stabil kundkrets, menar Peter:
God placering – stor konkurrensfördel
-Vi har en bra placering här i Torup, säger han. Vi får kunder från de mindre orterna häromkring som inte har vår typ av handel. Vi har 4 mil till Falkenberg och 4 mil till Halmstad. Det gör vår verksamhet attraktiv för de som bor i de mindre byarna.
-Vi tycker också att vi märkt att de som bor här ute har blivit bättre på att handla i närområdet, istället för i de större städerna med handelskedjorna, fyller Pernilla i. Det känns som om man idag bättre förstår värdet av att ha en levande by i närområdet. Och det blir ju vi glada för!
A match made in housing
För Johan Henrysson, VD för Vallåkra Lantmannaaffär, är den nya satsningen på Torups byggshop ytterligare ett steg i en viktig strategi för hela koncernen.
-Det här är något som passar väldigt bra in i Svenska Foder och DLG-koncernens strategi när det gäller att utveckla byggdelen. Vallåkra Lantmannaaffär bär tillsammans med Örkelljunga Lantmannaaffär utvecklingen av byggdelen i Svenska Foder-koncernen.
Men strategier måste byggas nerifrån och upp. Basen måste vara på plats innan överbyggnaden. Den basen står Peter och Pernilla för.
-Vi är jätteglada över att Peter och Pernilla är kvar i verksamheten, säger Johan. Deras kunnande och goda humör smittar av sig och jag tror vi kommer att hitta mycket synergier i denna affär framöver. Vi har blivit väldigt väl mottagna och det finns en härlig atmosfär i företaget och ett stort driv att vilja göra affärer.
-Det finns en professionalism i bemötandet av kunderna, och det märks när medarbetarna trivs när man vill göra det bästa för kunderna – och därmed verksamheten. De är alla väldigt öppna för nya idéer och vill gärna vara med och utveckla Torup med fler produktgrupper.
-Vi har redan hittat ett bra samarbete mellan medarbetarna i Vallåkra och Torup och vi har mycket att lära av varandra. Och för mig som ansvarig är det riktigt kul att nu fortsätta Vallåkras expansion inom konceptet Bygg&Butik.
→ Läs mer om Svenska Foders dotterbolag och deras satsning på hållbarhet!