Sök
Stäng denna sökruta.

.

.

Ny energi skapar dynamik på bränslemarknaden

Under hela Vallåkra Lantmannaaffärs historia har energi spelat en stor roll för bolaget. Och det gör det i allra högsta grad fortfarande. Nu tar man ett nytt offensivt steg i denna verksamhetsdel, som ligger helt i linje med Svenska Foders och DLG-koncernens strategi Creating the Future – med fullt fokus på Food, Energy och Housing. En sensommardag mitt under skördearbetet möts hela energiteamet upp på Svenska Foders kontor i Knästorp utanför Lund.

-Energi är ett ledord i den här satsningen, och det har även lett till ny energi in i Vallåkras organisation generellt, säger Vallåkras VD Johan Henrysson. Det känns otroligt roligt att satsa och faktiskt kunna leverera en utmärkt tjänst till kunder i hela Skåne – och dessutom med så granna tankbilar. Det gör mig stolt och det känns mycket bra.

Tidningen sätter sig på kontoret i Knästorp tillsammans med Johan Henrysson, Mattias Persson och Tony Borg för att höra lite närmre kring satsningen och vad Vallåkra gjort och vartåt man strävar. Det visar sig man gjort en omorganisation på energiavdelningen. Tony och Mattias har anställts som säljare, och där Mattias även får ett ansvar för avdelningen. Anton Ketonen arbetar med Mattias och Tony på försäljning och planering av drivmedel och Ad.Blue. Mats Wallén har fått ansvar för smörjmedel och bränslepellets.

-Mattias och Tony är en mycket viktig del i satsningen, säger Johan. De båda har en långvarig branscherfarenhet och stor kännedom hur man levererar bränsle effektivt och har dessutom ett stort kontaktnät. Vi har också utökat drivmedelsflottan från en till fyra lastbilar – och dessutom anställt tre nya chaufförer: även de med lång erfarenhet.

-Våra chaufförer är våra ambassadörer, och de är otroligt serviceinriktade och levererar alltid på ett säkert sätt, säger Mattias. Vi har rätt människor på rätt plats. Idag har vi tankbilar som utgår från Vallåkra, Ljungbyhed, Lövestad och Tomelilla. Det ger oss möjlighet att ha en kvick och leveranssäker logistik i respektive område. Chaufförerna är väldigt taggade att ta sig an Vallåkras satsning så att den kan utvecklas vidare efter hand.

Målsättningen är att bli en stark aktör med stora ambitioner i framförallt Skåne. Dessutom vill Vallåkras satsning ta hjälp av Svenska Foders säljare och deras kunskaper kring sina kunder.

-Vi vill nå alla, självklart, säger Johan Henrysson. Om vi kan nå fram till Svenska Foders kundsegment via Svenska Foders säljare så har vi nått en mycket bra bit på vägen. Vi vet hur man servar dessa kunder, med smidighet och enkelhet och snabbhet. Vi leverarar vad vi lovar.

Senaste artiklarna

Alla
Fördjupning
Nyheter
Nyhetsbrev Växtodling
Podcast
Röst från fältet
Tips & Råd
Biocircs biogasanläggning

DLG och BioCirc öppnar upp för avtal om biomassa

Högkvalitativa energiprodukter till ditt lantbruk

Öppna upp för ny energi

Smörjmedlet i en framtidsbransch

God tillväxt med uppmärksamhet på detaljer

Sök
Mina sidor
Logga in/registrera dig som: