Svenska Foder stärker sin position genom effektiv riskstyrning, medarbetarnas engagemang och kundfokuserade processer.
Svenska Foder har visat ett fint resultat för 2024, trots en utmanande marknad. Företaget rapporterar ett stabilt resultat på 127 miljoner SEK (EBT) innan skatt, med en omsättning på drygt 5 miljarder SEK. VD Carsten Klausen framhäver vikten av riskstyrning, medarbetarnas engagemang och kundfokuserade processer som nyckelfaktorer för framgången. Detta är mycket viktigt. Men det är viktigt endast för att kunna serva kunderna på ett konkurrensmässigt och professionellt vis.
-Viktigast av allt är såklart vår nära relation med våra kunder, det är deras lönsamhet som måste vara vår målsättning, konstaterar Carsten Klausen. Den dagliga kommunikationen med våra kunder är det som gör oss bättre. De kommer med nya fräscha idéer, pressar på att utvecklingen måste framåt, ser möjligheter. Inspirationen kommer från dem. De vill bli bättre och det får oss att ständigt vilja bli bättre. Bara så blir vi en viktig aktör på den svenska marknaden, även i fortsättning.
Navigation genom svåra tider via riskstyrning
I en tid av ökad marknadsvolatilitet har Svenska Foder lyckats hålla nere kostnader och skapa värde för sina kunder genom att optimera produktionen och effektivisera logistiken.
-Genom en medveten riskstyrning har vi kunnat navigera genom osäkerheter och säkerställa stabilitet i vår verksamhet. Vår förmåga att anpassa oss och förutse förändringar har varit avgörande, säger Carsten Klausen.
-Jag vill även lyfta fram att vi har gjort ett bra år inom foderverksamheten. Teamet på foder har jobbat hårt för att övertyga våra kunder att våra foder håller högsta kvalitet och genererar ett mervärde som visar sig i resultatet ute hos lantbrukaren. Det har varit inspirerande att följa.
Även utsädesförsäljningen, Retail och Dotterbolagen har visat vägen när det gäller nya affärer.
-Vi har väldigt bra kvalitet på våra utsädessorter, och de har levererat under många år. Det här gör att våra kunder återkommer till dessa sorter, och nya sorter, som vårt delägda bolag Scandinavian Seed plockar fram. Även Retail har visat på fina utvecklingssiffror samt våra Dotterbolags nytänkande har varit viktigt för resultatet.
– Sverige fick totalt en lägre skörd än förväntat under fjolåret. Kvaliteterna var visserligen bättre än fjolårets, men på sina håll blev det lägre rymdvikter på både vete, korn, och havre. Även rapsen levererade lägre avkastning än på många år.
-En lägre volym spannmål påverkar givetvis vår omsättning, men det vi gång på gång bevisar är att vi faktiskt levererar goda slutpriser till svensk marknad. Det är en viktig signal för oss som vi varje år vill skicka till marknaden. Det har lett till bättre priser generellt i svensk spannmålsmarknad. Konkurrens skapar mervärde för primärledet.
Medarbetarutveckling högt på agendan
Företaget har också satsat stort på medarbetarutveckling och ledarskapsutbildningar för att stärka organisationen.
-Våra medarbetare är vår största tillgång, och deras engagemang och kompetens är avgörande för vår framgång, fortsätter Carsten Klausen. Genom kontinuerlig utveckling och utbildning säkerställer vi att vi har de bästa förutsättningarna att möta framtidens utmaningar.
Ansvar leder till kreativitet och engagemang
En annan viktig del av Svenska Foders framgång är företagets fokus på effektivisering och förenkling av processer med kunden i fokus. Genom att kontinuerligt granska och förbättra interna rutiner har företaget kunnat öka produktiviteten och minska onödiga kostnader.
-Vi har implementerat flera initiativ för att förenkla våra arbetsprocesser, vilket inte bara har lett till snabbare beslutsfattande och bättre resursutnyttjande, utan också till att vi kan erbjuda bättre service och mervärde för våra kunder.
I detta förändringsarbete har Svenska Foders medarbetare själva väldigt delaktiga som en drivande part.
-Våra medarbetare ute på fabriker och anläggningar har dagligen med sig vad de kan förändra och förbättra i sin vardag, så att det skapar mening för både företaget och dem själva. De förstår vikten och allvaret i sitt uppdrag, att de har mycket eget ansvar – något som har bidragit till kreativitet och stort engagemang i att hitta nya lösningar.
Dotterbolag växer inom Energi och Bygg
Dotterbolaget Vallåkra Lantmannaaffär har gjort betydande framsteg inom verksamhetsområdena energi och bygg, vilket skapar nya möjligheter och synergier inom koncernen.
-Satsningen på energi i dotterbolaget Vallåkra Lantmannaaffär för att skapa en starkare organisation med mycket erfarenheter och kunnande kring energiförsäljning har gett resultat. Den resan fortsätter under kommande år. Målsättningen är att bli en stark aktör med stora ambitioner i första hand i Skåne, men vi tittar även på hur vi framöver även kan vara aktiva i både västra och östra Sverige.
Även inom området bygg inom Vallåkra Lantmannaaffär har det hänt mycket. Under sommaren 2024 köptes majoriteten av aktierna i Slöinge Trä & Bygg upp, och i slutet av året blev det klart att även Fleninge Byggmarknad lades till i Vallåkrakoncernens byggdel.
-Det innebär att vi idag i Svenska Foder-koncernen har en byggkedja som består av Vallåkra Lantmannaaffär, Torups byggshop, Örkelljunga Lantmannaaffär samt Fleninge Byggmarknad och Slöinge Trä& Bygg, säger Carsten Klausen. Vi tror på många synergieffekter med det här agerandet och det ska vi fortsätta bygga på under det kommande året.
Nya marknader fortsatt viktigt för intjäningen
Dessutom har expansionssatsningar på de nya internationella marknader som Norge och Finland bidragit till ökad försäljning och förbättrad stabilitet. Detta har man gjort framförallt via verksamhetsområdet Retail, där Svenska Foder samlar sina aktiviteter mot återförsäljare, butiker och franchisetagare som riktar sig mot konsumentsegmentet.
-För oss är det mycket viktigt att fortsätta utveckla denna del i bolaget, eftersom det skapar stabilitet för oss att inte bara förlita oss på det professionella lantbruket, menar Carsten Klausen. Under året har vi sålt in flera nya produkter till det norska bolaget 3B Agro som vi är delägare i. Det har också genererat en ökad försäljning av utsäde till Norge, som en del i det nyvunna samarbetet.
Koncernsynergier ger fördelar för det svenska lantbruket
Samarbetet inom DLG-koncernen har ytterligare stärkt Svenska Foder genom delade erfarenheter och kunskaper, vilket gynnar det svenska lantbruket.
-Närheten till våra kollegor i DLG-koncernen gör att vi kan dela erfarenheter och kunskaper sinsemellan, något som gör oss starkare som bolag, säger Carsten Klausen. Det är kunskaper, erfarenheter och skalfördelar som det svenska lantbruket får del av. Tillsammans med våra kunder, våra leverantörer och vår koncern kan vi ta de där utvecklingskliven vi behöver för att bli bättre och skapa större lönsamhet i branschen.
Det är något som även i framtiden kommer att vara ett oförhandlingsbart mål för DLG-koncernen och Svenska Foder.
-Vi vill fortsätta skapa verklig konkurrenskraft genom att utmana våra kollegor som ett starkt, kvickt, flexibelt och kunnigt alternativ i lantbruksbranschen. Med hjälp av DLG-koncernens fulla kompetens kring såväl foderproduktion, affärsutveckling, spannmålshandel, och förädling av nytt europeiskt sortmaterial, samt de skalfördelar vid inköp av gödning, växtskydd osv, som vi får med hjälp av koncernens storlek, gör vi verklig skillnad för det svenska lantbruket, avslutar Carsten Klausen.
Kontakt:
Om ni vill ha en intervju med Carsten Klausen, kontakta kommunikatör Johan Andersson: 010-130 29 84, eller johan.andersson@svenskafoder.se