Att vara en ledande oberoende distributör av salt i Europa, och samtidigt behålla familjetänket, familjeprofilen, det kan säkert vara en utmaning. Men det verkar vara en utmaning som Salinity är bra på att på hantera. Tidningen träffar nyanställda VD:n Marit Börjesson och hennes kollega Joakim Dannberg, som är platschef på anläggningen i hamnen i Falkenberg.
-Vi producerar 2-kilos och 10-kilos slickstenar, det är bara salt och mineraler som pressas ihop med 200 bar – bara rent tryck skapar slickstenarna – de ska vara så hårda det bara går, för att vara så hållbara som möjligt, säger Joakim Dannberg, platschef på Salinitys anläggning i hamnen i Falkenberg.
Är salt intressant?
Är salt intressant? Marita Börjesson som anställdes som VD i början av 2023 vill mena det:
-Det finns ju så många användningsområden, jag tror inte riktigt jag förstod det förrän jag på riktigt började arbeta med det.
-Våra fyra olika huvudområden är Lantbruk, Konsument, Vägsalt och Industri, fortsätter hon. Och vi satsar lika mycket på att utveckla dem alla. Det är ju otroligt spännande att som ny få sätta sig in i. Jag är väl inte färdiglärd, såklart, men varje dag får jag med mig något nytt.
Nya men med stor erfarenhet
Jag träffar Marit och hennes kollega, som också är nyanställd, i Salinitys anläggning i Falkenberg, där man har både lager och produktion av olika delar av sina produkter. De är båda nya i bolaget, men har stor och lång erfarenhet från andra företag på hur saker och ting bäst ska hänga ihop för att optimera affären.
-Salt är en lågmarginalprodukt, konstaterar Marit. Det kräver effektivitet och ekonomisk hållbarhet. Vi tittar på allt där vi kan optimera vår affär.
Vi har precis varit igenom en förändring organisatoriskt där vi tydligare parat ihop supply chain och produktion för att på så vis uppnå en smidig och direkt kommunikation som vi menar sparar pengar och skapar värde till produkten.
-När jag kom in i bolaget var det nya affärssystemet implementerat, och nu ska vi tillsammans nyttja systemet så bra som möjligt – och ta det till nästa steg.
Bulkvara som kräver effektiv hantering
Med en bulkvara som salt, måste Salinity vara kostnadseffektiva i sina transporter, och ha en effektiv lagerhållning och hantering av varan.
-Vi ska behärska logistiken och undvika kostsamma omlastningar eller utlastningar, säger Joakim Dannberg. När en båt kommer måste utlastningen vara effektiv och placeras i rätt lager och hanteras på rätt sätt när vi förpackar varan, eller förädlar den – som med våra slickstenar.
-Vi måste ha rätt saker på den begränsade ytan vi har – ha effektivitet i lagret, helt enkelt, och när det kommer en båt – som det gör idag – är timing helt väsentlig.
Marit Börjesson som arbetat i många olika branscher i både mindre och större bolag, är glad för den långsiktighet som finns i Salinity.
Familjeföretag utan traditionstyngd
-Salinity är ett traditionsrikt bolag med fina traditioner – men det är inte traditionstyngt, och det är det som gör att bolaget har hållit sig kvar så länge, skulle jag säga, säger Marit Börjesson. Man ser rationellt på det man gör, och vill göra det bästa man kan för att förvalta och samtidigt utveckla denna verksamhet. Det känns också att det är ett familjeföretag, det finns inga hierarkier, det är en välkänd produkt och det är hanterbar storlek på organisationen. Det gör Salinity till ett attraktivt bolag för mig – och för våra medarbetare.
-Leveranssäkerhet bygger på framförhållning och planering, fortsätter Marit. Och det är på samma sätt man bäst kan hantera logistiken med fokus på låg CO2. Vi arbetar målmedvetet varje dag för att se till så att vi både importerar och fraktar till våra kunder på ett hållbart sätt. Ett exempel på hur vi hela tiden ser framåt är det faktum att vi gått över mer mot båt, istället för lastbil. Vi ersätter numera drygt 300 lastbilar per år, eftersom vi fraktar mer via båt – och det är volymer vi vill fortsätta att arbeta upp.
Ungefär hälften av allt salt som säljs till svensk dagligvaruhandel, storkök och livsmedelsindustri kommer från Falksalt, ett av bolagets mest kända varumärken. Volymmässigt är det vägsaltet som står för den största volymen.
Lantbruksdelen har man försökt jobba in mycket de senaste åren, och med bra resultat.
"Vi satsar ju på alla våra fyra områden, vi vill vara duktiga på det vi gör och vi försöker hela tiden lyfta och utveckla våra produkter och nå utt"
Marit Börjesson, VD Salinity
Slicksten för både kor och hästar
-Vi satsar ju på alla våra fyra områden, vi vill vara duktiga på det vi gör och vi försöker hela tiden lyfta och utveckla våra produkter och nå ut, säger Marit Börjesson. På lantbruksdelen jobbar vi hårt med att vara kunskapsledande inom grovfoder (ensilering) och utfodring.
-Våra slickstenar för både kor och häst säljs tillexempel av Svenska Foder och Djur & Natur. Vi har ett gott samarbete, och det vill vi gärna utveckla. Och agrarsidan har vuxit de senaste åren, glädjande nog. Det är idag det affärsområde som växer mest. Den ökningen måste vi möta med ytterligare säljare för att kunna få fullt fokus på ett område.
-Det känns roligt och inspirerande, avslutar Marit Börjesson.