2025 är här och ett nytt år ska veckla ut sig framför oss. Än vet vi inte helt hur det blir, men för mig är det just detta som inspirerar att gå till arbetet varje dag. Att få möta dagarna utan att helt och fullt veta vad som kommer hända, och därifrån, tillsammans med mina kollegor i bolaget, se hur vi kan göra det bästa av situationen.
2024 är lagt till handlingarna. Det blev ett bra år för Svenska Foder. Vi arbetade hårt för att implementera förändringar, vara vaksamma på omkostnader, riskstyra och genomföra det vi sagt vi skulle genomföra. Vissa saker gick bättre, andra sämre. Men som alltid är det viktigt att ha tydliga målsättningar, för att kunna styra så rätt man kan. Och varje år lär vi oss något nytt.
Vad är det som driver verklig förändring? Vi bär alla på visioner, passioner, mål, saker vi vill bli bättre på, saker vi vill förändra såväl på ett privat plan som i vårt arbetsliv. Det vi har att anpassa oss till och spela med är verkligheten. Det är den garageport som Björn Borg spelade mot som barn. Det är inte på vilket sätt bollen kommer emot oss, det är hur vi möter den. Hur vi står på banan.
"Alltså att inte se förändring som ett problem eller ett hinder, utan som det normala – och det som kommer att ge oss andra, nya möjligheter framöver, som vi aldrig hade kunnat föreställa oss idag."

Carsten Klausen, VD svenska foder
För ett företag som oss handlar det om dina förväntningar på oss som kund, parat med omvärldens agerande och reaktioner, som vi väger mot varandra för att hitta en väg. En kombination av verklighetens förutsättningar och hur vi som bolag väljer att möta dessa förutsättningar.
Vårt övergripande mål är att skapa värde för våra kunder. När vi gör det blir vi efterfrågade som bolag. Vår vilja att hitta fram till detta, i en ständigt föränderlig tid, kräver kreativitet, flexibilitet, arbetsglädje och en förmåga att se möjligheter i förändringen. Alltså att inte se förändring som ett problem eller ett hinder, utan som det normala – och det som kommer att ge oss andra, nya möjligheter framöver, som vi aldrig hade kunnat föreställa oss idag.
Tillsammans med mina kollegor i Svenska Foder kommer vi under 2025 att fortsätta vara en god affärspartner till dig. Vi kommer fortsätta att se tjusningen i förändring – för att möta framtidens lantbruk på bästa sätt. Tillsammans med dig.
Nu välkomnar vi våren!

Carsten Klausen
- VD Svenska Foder-koncernen och Marknadschef Växt